Nie zmusza do jakiekolwiek wysiłku intelektualnego i zamyka ich w chwili obecnej

Przez Bożena Ratter , 14/06/2025 [17:04]

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}

Zasadniczo chodzi o to, aby nauczyć dzieci, co mają myśleć w bardzo szczegółowym, konkretnym, politycznym znaczeniu. Oba te pomysły, żeby oddać 1/3 czasu lekcji na technologię sztucznej inteligencji i inne formy technologii, pozostałe 2/3 lekcji na szkolenie, trening dzieci (sic!)  w dziedzinie różnorodności, równości, inkluzyjności- to są niezwykle filistyńskie idee, które kształtują w znacznym stopniu temat edukacji nie tylko w Wielkiej Brytanii. Myślę, że z perspektywy dziecka jest to naprawdę niezwykle nie inspirujące, nudne, moralnie puste, i zostawia dzieci wykorzenione, które nie mają pojęcia o historii, kulturze, czy potencjalne ludzkości. Nie zmusza do jakiekolwiek wysiłku intelektualnego i zamyka ich w chwili obecnej -Joanna Williams (MCC), redaktor książki „Jak odzyskać edukację klasyczną”, podała jako przykład filistyńskiej idei „zalecenia” -  z ostatniego tygodnia z gazet Wielkiej Brytanii, ekonomisty i znanego think tanku, popieranego przez wielu celebrytów-  do czego ma służyć szkoła (Międzynarodowa konferencja Edukacja klasyczna remedium na postępującą degradację zachodniej kultury.)

Joanna Williams zwróciła uwagę na problemy i wyzwania obecnego systemu edukacji oraz na potrzebę ukazania edukacji klasycznej jako atrakcyjnej alternatywny wobec obowiązującego modelu. Aby zachęcić dzieci do rozwoju intelektualnej wolności i krytycyzmu wobec współczesnego świata, jak może wyglądać przyszłość bez wtłaczania politycznych wizji, bez wtłaczania tego, jak mają myśleć.

https://www.youtube.com/watch?v=mlQwNUMuJSQ&t=270s

W Warszawie przykładem realizacji filistyńskiej idei jest reforma podstawy programowej Minister Nowackiej, która obecni likwiduje  kanon lektur klasycznej edukacji, by „nie upokarzać” nauczycieli i dzieci. Czy Minister Nowacka konsultowała pomysł z Katarzyną Lubnauer, która jako absolwentka matematyki na pewno wie, że Stefan Banach zdobywał  wiedzę klasyczną. Również Wacław Sierpiński, Marian Rejewski, Hugo Steinhaus i inni matematycy.  

„Znaczna część naszych rozmów matematycznych toczyła się w położonych w pobliżu uniwersytetu kawiarniach. Pierwsza z nich nazywała się "Roma". Po roku, lub dwóch, Banach zadecydował, że należy nasze sesje przenieść do „Kawiarni Szkockiej", położonej po przeciwległej stronie ulicy. Sesje nasze były kontynuowane w małych restauracyjkach, w których stołowali się matematycy. Stoły kawiarniane były pokryte płytami marmurowymi, na których można było pisać ołówkiem, co ważniejsze, szybko ścierać.

Tego typu sesje z Banachem, a częściej z Banachem i Mazurem, uczyniły atmosferę lwowską, czymś jedynym w swoim rodzaju. Tak intymna współpraca była prawdopodobnie czymś zupełnie nowym w życiu matematycznym, a przynajmniej w takiej skali i w takiej intensywności. Zbędne jest chyba dodanie, że nasze dyskusje matematyczne były przeplatane rozmowami o polityce, o sprawach kraju i naszego miasta, o polityce uniwersyteckiej, jak również w znacznej mierze o nauce w ogólności, a zwłaszcza fizyce i astronomii. (Wspomnienia z Kawiarni Szkockiej, Stanisław Ulam (Baulder, Colo))

Rodzice, dziadkowie, młodzieży, nie dajcie się zwieść filistyńskim suto opłacanym przez światowego filantropa rewolucyjnym projektom, domagajcie się wiedzy, która niesie intelektualną wolność i możliwość wykorzystania intelektualnego potencjału a nie treningu  w dziedzinie różnorodności, równości, inkluzyjności!!!!

Matka Stefana Banacha urodziła się w malowniczej wsi Borówna należącej do parafii Lipnica Murowana –warto przekazać tę informację „elicie”, prof. Markowskiemu, Bilewiczowi, Hartmanowi, Środzie itp.

Stefan Banach po ukończeniu szkoły ludowej w 1902 roku (miał wówczas 10 lat) został przyjęty do Gimnazjum IV im. Henryka Sienkiewicza w Krakowie. Było to gimnazjum klasyczne, o profilu humanistycznym główny nacisk kładziono na naukę łaciny, greki i języków nowożytnych. Szczegółowy plan nauki, jaki obowiązywał wówczas w klasie II Gimnazjum IV:

Religia, 2 godziny tygodniowo. Dzieje Starego Zakonu.

Język łaciński, 8 godzin tygodniowo. Uzupełnienie nauki z klasy I o formach prawidłowych i nieodmiennych częściach mowy. Najważniejsze formy nieprawidłowe. Składnia najpospolitszych zdań pobocznych. Ćwiczenia ustne i pamięciowe jak w kl. I. Co miesiąc 3 zadania szkolne, 1 domowe.

Język polski, 3 godziny tygodniowo. Z gramatyki: Powtórzenie o zdaniu materiału przerobionego w kl. I. Zdanie złożone, rodzaje zdań pobocznych. Uzupełnienie interpunkcji i ortografii. Czytanie wypisów, deklamacja. Wypracowania stylistyczne 3 razy na miesiąc, na przemian domowe, szkolne.

Język niemiecki, 5 godzin tygodniowo. Rozmówki w formie pytań i odpowiedzi na podstawie czytanych ustępów, retrowersja, uczenie się na pamięć wyrazów, zwrotów i całych ustępów. Powtórzenie odmiany regularnej i głównych zasad składni. Co tydzień zadanie, z tych jedno domowe na miesiąc.

Historia i geografia, 4 godziny tygodniowo. Dzieje starożytne zwłaszcza Grecji i Rzymu sposobem biograficznym. Geografia fizyczna i polityczna Azji i Afryki. Poziomy i pionowy układ Europy. Szczegółowa geografia Europy południowej i Wielkiej Brytanii. Ćwiczenia w rysowaniu szkiców kartograficznych.

Matematyka, 3 godziny tygodniowo. Powtórzenie i uzupełnienie o najwyższym wspólnym podzielniku i najmniejszej wspólnej wielokrotności. Systematyczna nauka o ułamkach zwyczajnych. Zamiana ułamków zwyczajnych na dziesiętne i odwrotnie. Stosunki, proporcje. Reguła trzech pojedynczych z zastosowaniem proporcji. Wnioskowanie. Rachunek procentu pojedynczego. Z geometrii: osie symetrii dłużni i kątów, przystawanie trójkątów i zastosowanie tegoż. Najważniejsze właściwości koła, czworoboków i wieloboków. Ćwiczenia i zadania jak w klasie I.

Historia naturalna, 2 godziny tygodniowo. Przez pierwsze 6 miesięcy zoologia: ptaki, gady, płazy, ryby, skorupiaki i robaki, mięczaki, szkarłupnie, jamochłony i pierwotniaki. Od marca świat roślinny.

Były również przedmioty nadobowiązkowe: historia kraju rodzinnego, język francuski (na który wg statystyki szkolnej żaden z uczniów II klasy nie uczęszczał), śpiew, rysunki, kaligrafia, gimnastyka, stenografia."

http://kielich.amu.edu.pl/Stefan_Banach/zyciorys.html