Przepraszam za niezgrabne formatowanie. Ile by nie narzekać na Unię Europejską, pewne elementy jej prawodawstwa są pożyteczne. Trzeba je tylko znać i się umiejętnie nimi posługiwać. Gdy próbujemy zbadać sprawę, która nas interesuje warto mieć elementarne pojęcie o Ustawie o Zamówieniach Publicznych oraz o Ustawie o Dostępie do Informacji Publicznej.
Ponieważ prawo autorskie nie chroni tekstów ustaw pozwoliłem sobie zacytować poniżej ich fragmenty.
Jakiej informacji o zamówieniu publicznym można się domagać? Odpowiedź jest prosta – praktycznie wszystkich. Art. 96 pkt 3 mówi o tym, że jawny jest protokół postępowania wraz załącznikami. A czym są załączniki? Część załączników wymieniono w pkt. 2. Jest też kategoria „ inne dokumenty i informacje składane przez zamawiającego i wykonawców oraz umowa w sprawie zamówienia publicznego”. Ten punkt stanowi dużą uciążliwość i bolesność. Trudno udowodnić, że cokolwiek co dotyczy zamówienia nie jest załącznikiem. Można się na przykład domagać w przypadku zastosowania trybu z wolnej ręki wniosku do UZP o umożliwienie tego trybu lub decyzji UZP w tej sprawie. W tych sprawach dzieją się dziwne rzeczy, które nie śniły się filozofom. Papiery te zazwyczaj istnieją, ale treść ich często świadczy o nagłej utracie zdolności myślenia ich twórców. Inaczej mówiąc – często jest to zwykła lipa, a uzasadnienia są zwykłą beletrystyką stojącą w sprzeczności z ustawami.
Zgodnie z art. 139 umowy są jawne i podlegają udostępnieniu na zasadach dostępu do informacji publicznej.
Ustawa o Dostępie do Informacji Publicznej (Art.2) mówi, że dostęp do informacji publicznej przysługuje każdemu homo sapiensowi i nie musi on się tłumaczyć po co mu ta informacja.
W jaki sposób można uzyskać do nich dostęp? Jest kilka artykułów, które to definiują. Trzeba być ostrożnym, bo czasami biurokraci stosują sprytne wybiegi. Jeśli się na przykład poprosi o udostępnienie do skserowania to ten, na którym „czapka gore” może udostępnić dokumenty do skserowania, ale nie udostępnić kserografu. Tu jest duże pole do figli. Warto jest więc mieć na podorędziu przenośny kserograf. Można też wystąpić ponownie o przekazanie kopii dokumentów, ale jeśli nam zależy na szybkim uzyskaniu informacji trzeba się zabezpieczyć na wypadek spotkania innowacyjnych złodziei.
Także zamiast się męczyć czasami z pozyskaniem dokumentów poprzez znajomość z osobami, które je mają i narażać je na niebezpieczeństwo dużo łatwiej jest napisać do zarządu Zamawiającego i to już jest jego zadanie aby nas uszczęśliwić wszelką wiedzą.
Badanie zakamarków wielu szuflad jest teraz możliwe bez specjalnego wysiłku. Znajomość tyc ustaw może pomóc w wielu sytuacjach życiowych, oraz w zaspokojeniu ciekawości w celu na przykład podzielenia się uzyskaną za ich pomocą wiedzą z blogerami.
Ustawa o zamówieniach publicznych
Rozdział 5
Dokumentowanie postępowań
Art. 96.
1. W trakcie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający
sporządza pisemny protokół postępowania o udzielenie zamówienia, zwany dalej
„protokołem”, zawierający co najmniej:
1) opis przedmiotu zamówienia;
2) informację o trybie udzielenia zamówienia;
3) informacje o wykonawcach;
4) cenę i inne istotne elementy ofert;
5) wskazanie wybranej oferty lub ofert.
2. Oferty, opinie biegłych, oświadczenia, informacja z zebrania, o którym mowa w
art. 38 ust. 3, zawiadomienia, wnioski, inne dokumenty i informacje składane
przez zamawiającego i wykonawców oraz umowa w sprawie zamówienia publicznego
stanowią załączniki do protokołu.
3. Protokół wraz z załącznikami jest jawny. Załączniki do protokołu udostępnia się
po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty lub unieważnieniu postępowania,
z tym że oferty udostępnia się od chwili ich otwarcia, a wnioski o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu po upływie terminu ich składania.
Dział IV
Umowy w sprawach zamówień publicznych
Art. 139.
1. Do umów w sprawach zamówień publicznych, zwanych dalej „umowami”, stosuje
się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, jeżeli
przepisy ustawy nie stanowią inaczej.
2. Umowa wymaga, pod rygorem nieważności, zachowania formy pisemnej, chyba
że przepisy odrębne wymagają formy szczególnej.
3. Umowy są jawne i podlegają udostępnianiu na zasadach określonych w przepisach
o dostępie do informacji publicznej.
Ustawa o dostępie do informacji publicznej
Art. 2. 1. Każdemu przysługuje, z zastrzeżeniem art. 5, prawo dostępu do informacji publicznej, zwane dalej "prawem do informacji publicznej".
2. Od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego.
Art. 13. 1. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, z zastrzeżeniem ust. 2 i art. 15 ust. 2.
2. Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w terminie określonym w ust. 1, podmiot obowiązany do jej udostępnienia powiadamia w tym terminie o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni informację, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Kataryna ...
@nygus