W dniu 13 listopada br. na Rondzie Wiatraczna poseł Jacek Sasin wraz z radnymi
miasta Tomaszem Zdzikotem, Alicją Żebrowską i Zbigniewem Cierpisz podsumował
realizację inwestycji miejskich w mijającej kadencji oraz przedstawił priorytety
inwestycyjne w przypadku wygranej w wyborach.
Pan poseł wskazał, że prezydent Hanna Gronkiewicz–Waltz miała najlepsze warunki
do realizacji inwestycji spośród wszystkich jej poprzedników, jednolitą
strukturę miasta, wysokie środki finansowe, korzystne zmiany w otoczeniu prawnym
oraz korzystny klimat polityczny.
- Pani prezydent przez 8 lat miała w swoim ręku wszystkie narzędzia do
efektywnej realizacji dużego programu inwestycyjnego a efekty są dalekie od
oczekiwań, co najbardziej widać właśnie w miejscu, w którym jesteśmy: na
warszawskiej Pradze – powiedział Jacek Sasin.
Radna Alicja Żebrowska powiedziała, że zamiast realizowanego spójnego pakietu
inwestycji mamy chaos priorytetów inwestycyjnych. Dla przykładu, inwestycja
taka, jak odcinek praski obwodnicy śródmiejskiej, mimo wielokrotnych obietnic,
nie jest realizowana. Praktycznie żadna z dużych inwestycji nie została
ukończona w terminie.
Radny Cierpisz wskazał, że problemy są już na etapie przygotowania inwestycji.
Często są one znacząco przewymiarowane na etapie planowania, co powoduje
blokowanie w planach inwestycyjnych środków znacznie przewyższających
rzeczywiste potrzeby, mieliśmy do czynienia z taką sytuacją w przypadku
poszerzania ulicy Prostej, poszerzania ul. Światowida czy tunelu w Wawrze.
Radny Tomasz Zdzikot zwrócił uwagę na to, iż w 2015 r. władze miasta w dalszym
ciągu utrwalać będą niestety dysproporcje w nakładach inwestycyjnych na rozwój
lewo i prawobrzeżnej Warszawy – „Według założeń do budżetu miasta na 2015 r.
łącznie wydatki inwestycyjne Wawra, Targówka, Rembertowa i Wesołej, czyli
dzielnic wymagających szczególnego wsparcia, wynieść mają zaledwie 37 mln zł,
podczas gdy np. Wilanów, Mokotów i Ursynów zainwestują łącznie blisko 90 mln
zł”.
- Miałem nadzieję, że temat inwestycji będę mógł podsumować przy działającej II
linii metra. Zamiast tego mieliśmy przedwyborczą imprezę promocyjną, której
kosztów wiceprezydent Wojciechowicz nie chciał nawet zdradzić radnym –
przypomniał Jacek Sasin.
Ponadto wskazał na swoje priorytety inwestycyjne, układ obwodnicowy miasta, z
pełnym odcinkiem obwodnicy śródmiejskiej od ronda Wiatraczna do węzła Żaba,
stworzenie pełnego, nowego szkieletu komunikacyjnego Pragi, oprócz obwodnicy
śródmiejskiej, obejmujący pełny przebieg Trasy Świętokrzyskiej oraz poszerzenie
ul. Wincentego.
Jacek Sasin przypomniał, że te wszystkie inwestycje miały być według obietnic
pani prezydent gotowe na EURO 2012 a zostały usunięte z planów we wrześniu 2009
r.
Radny Zbigniew Cierpisz wskazał, że wielką szansą rozwojową Pragi są tereny
wokół Dworca Wschodniego, które wraz ze stworzeniem wspomnianego szkieletu
komunikacyjnego zyskają nowe atrakcyjne możliwości. Zagospodarowanie tych
terenów wymaga współpracy z PKP, może w formie spółki celowej, ale taka szansa
nie powinna być zmarnowana.
Kandydat na prezydenta Warszawy powiedział też, że osobnym pakietem planowanych
inwestycji będzie wieloletni program rewitalizacji Pragi z zapewnionymi,
adekwatnymi do potrzeb, środkami finansowymi.
Wskazał również na priorytet, jakimi będą inwestycje w transport szynowy,
dokończenie pełnego przebiegu linii z Młocin do pętli Winnica oraz połączeniem
Tarchomina z pętlą Żerań co, wraz z dotychczasowymi liniami, stworzy nowy
kręgosłup komunikacji publicznej na Pradze.
Sasin zapowiedział program realizacji nowych przepraw mostowych, trasy Mostu
Krasińskiego (ale z przeanalizowaniem jej wpływu na układ komunikacyjny
Żoliborza) oraz rozpoczęcie przygotowań do realizacji projektu mostu „Na
zaporze”.
Poseł uznał za konieczne podjęcie dalszych kroków przybliżających nas do
rozpoczęcia prac nad III linią metra, która powinna łączyć Gocław z Centrum
miasta.
Jacek Sasin za niezbędne uznał ponadto uruchomienie w Warszawie nowoczesnego
systemu sterowania ruchem, obejmującego całe centrum miasta. Warszawa
zrezygnowała z sięgającego 85 % dofinansowania takiego systemu ze środków UE.
Te działania, wraz z budową w Centrum parkingów podziemnych oraz z projektem
bezpłatnej komunikacji dla podatników Warszawy, powinny tworzyć zręby pakietu
walki z korkami.